lunes, 23 de mayo de 2011

APARELL LOCOMOTOR.

APARELL LOCOMOTOR. 
 Aqui teniu diferents webs on trobar informació i activitats per treballar l'aparell locomotor.

Activitats de l’edu365:
 L'esquelet.

 Ossos i cartílags.


L'esquelet. Per repassar els noms dels ossos. Activitat per estudiar.

Musculatura. Activitat per estudiar.



Aparell locomotor
Quadern virtual: L'aparell locomotor.
Es pot visualitzar i realitzar els exercicis en línia

lunes, 9 de mayo de 2011

EL RECORREGUT DE LA SANG

El recorregut de la sang 







Per on entra la sang en el cor?

D'on ve la sang que arriba al ventricle esquerre?

On va la sang del ventricle esquerre?

D'on ve la sang que entra a l'aurícula dreta?

On va la sang de l'aurícula dreta?

Per on surt la sang del ventricle dret?


 

APARELL CIRCULATORI

En aquestes webs podreu realitzar activitats i aprendre més de l'aparell circulatori



Quadern virtual: Aparell circulatori. 

 

El sistema circulatori
Informació i exercicis sobre el sistema circulatori, les parts del cor, el cicle cardíac, el pols i els batecs. Les imatges han estan agafades dels llibres: "El cos humà" i "Atles bàsic d'anatomia" de l'editorial Parramon.

quadern virtual

LA CIRCULACIÓ I EL TRANSPORT DE SUBSTÀNCIES: LA SANG

circulació de la sang


Exercicis:

Busca en aquesta sopa de lletres cinc paraules relacionades amb el cor:
    V    E    N    T    R    I    C    L     E    O
    A    I    A    F    R    A    S    M    A    S
    L    T    R    A    Q    U    I    A    J    A
    V    F    I    R    I    N    S     L    E    M
    U    A    D    S    I    S    T    O     L    E
    L    G    G     L    I    I    O    S    O    F
    A    U    R    I    C    U     L    A    N    I
    P    U    L    M    O    N    E    A    N    I

Busqueu informació sobre les següents malalties i comenteu en què consisteixen: arítmia, arterioesclerosi, trombosi, hipertensió, anèmia, leucèmia, hemofília.


Busca la següent informació sobre les cèl·lules sanguínies:

Quants dies viu un glòbul vermell?
A quina part del cos es fabriquen els glòbuls vermells?


Com es diuen les cavitats inferiors del cor?


Què hi ha entre l'aurícula i el ventricle del mateix costat?


Perquè serveix una vàlvula?



Com funciona el cor?.Explica les dues fases


Completa la següent taula amb

                                             Artèries    Capil·lars    Venes
Formen una xarxa                  ............    ...............    ............
Vasos gruixuts                        ............    ...............    ............
Vasos molt fins                        ............    ...............    ............
Porten sang al cor                   ............    ...............    ............
Porten sang cap al cos            ............    ...............    ............
Donen oxigen a les cèl·lules    ............    ...............    ............

Completar la taula comparativa de les cèl·lules sanguínies:
                                          Eritròcits    Leucòcits    Plaquetes
Tenen forma de disc            ..............    ..............    .............
Defensen dels microbis       ..............    ..............    .............
Són els més nombrosos       ..............    ..............    .............
Tenen color vermell             ..............    ..............    .............
No tenen color                    ..............    ..............    .............
Transporten l'oxigen           ..............    ..............    .............

Completa les frases següents:
– El ......................................... és un líquid transparent format principalment per aigua. La seva funció és transportar les ......................................... nutritives a totes les ......................................... i recollir les substàncies de.........................................
– Els ......................................... són les cèl·lules més nombroses de la sang, tenen forma de ......................................... i el seu color és .........................................
– Els ......................................... no tenen cap color i ens defensen dels ......................................... que entren al nostre cos.
– Les ......................................... de la sang actuen quan es produeix una hemorràgia.


Completa les frases següents:
L'aparell ...................................... és el conjunt d'òrgans mitjançant els quals introduïm en el nostre .................................. l'......................................... de l'aire i ......................................... diòxid de carboni.
L'aparell ......................................... és l'encarregat de ......................................... els nutrients i l'................................... a totes les cèl·lules del cos, i també de recollir les substàncies de ...................................... que les .........................................  produeixen.
L'aparell .................................... és el conjunt d'òrgans encarregats d'.................................. a l'exterior les substàncies de .................................... que porta la ............................ procedents de les cèl·lules.

Els fusos horaris

Els fusos horaris

La forma esfèrica de la Terra fa que els raigs solars no puguin il·luminar alhora tota la superfície terrestre. Això fa que quan per a nosaltres es migdia , a la part oposada de la Terra sigui mitjanit.

La Terra tarda 24 hores a fer un gir sobre ella mateixa; és el que anomenem dia. D'aquesta manera podem dividir la Terra en 24 fusos horaris, tal com ho veiem a la mapa.



Si en un dia ( 24 hores) la Terra fa un gir sencer sobre ella mateixa ( 360º), cada 15 º de longitud representaran una hora de diferència. 360º/ 24 hores = 15º per cada hora.

Com que la Terra gira d'oest a est, si agafem el meridià de Greenwich com el de l'hora 0, cap a l'est (dreta del mapa) hem de comptar una hora més cada 15º i cap a l'oest una hora menys.
                       
  
Per exemple: quan a Espanya són les 12 del migdia.
  •  A la Xina són 8 hores més, és a dir, són les 20 hores o les 8 de la tarda.
  •  A la costa Atlàntica dels EUA són 5 hores menys, és a dir, són les 7 hores del matí.
Exercicis
Quin país del món ens porta, avançades, cinc hores i mitja ?
  1.  Índia
  2.  Japó
  3.  Argentina
  4.  Estats Units

Amb quin d'aquests països ens portem més diferència horària ?
  1. Nova Zelanda
  2. Xina
  3. Itàlia
  4. Brasil

Observa el mapa i cita dos països d'Amèrica que tinguin més de 4 fusos horaris







 
Si ara i aquí, són les vuit del vespre, selecciona els països de la llista que ja és el dia següent.
  1. Argentina
  2. Japó
  3. Indonèsia
  4. Austràlia
  5. Mèxic
  6. Xina
  7. Itàlia


    miércoles, 4 de mayo de 2011

    Unitats de temps

    UNITATS DE TEMPS
    Completa aquestes igualtats:
    5 min               =            s                         3 min 12 s  =        s
    1h 20 min 15 s =            s                         2h  =                   min
    1h 23 min        =            min                      2h 8 min  =         s

    Efectua les sumes i les restes següents:
       8 h    38 min              7 h     35 min
    +5 h     54 min            - 4 h     42 min

        5 h    48 min               25 h    27 min
    + 7 h     33 min            - 12 h     30 min



    En aquest text hi falta posar les hores. Llegeix-lo i, a partir de les hores que trobaràs en el quadre següents, completa el text.

    Un dia a la patja

    La Sandra i els seus pares van anar a passar un dia a la platja. Van marxar d’hora al matí. A _________ ja hi eren. Com que en aquella hora el sol no era gaire fort, van poder banyar-se i jugar amb la sorra durant un parell d’hores.

    Després de banyar-se i vestir-se, el rellotge marcava les _______  i van decidir anar a fer un volt pel poble abans de dinar.

    Mentre dinaven, la Sandra va preguntar si podrien anar al cinema. “Quina pel·lícula vols anar a veure?”, li va preguntar la mare. “En fan una de Harry Potter  que encara no l’hem vista”, va dir la Sandra.

    Al diari hihavia els horaris. A la tarda feien dues sessions: la primera sessió a les _________ i la segona a les ____________

    “Si ens afanyem, podrem anar a la primera sessió”, va dir la mare. Van dinar de pressa i encara van arribar 10 minuts abans que comencés la pel·lícula. Eren exactament les _________
    En sortir, van comentar que la pel·lícula els havia agradat molt.

    En aquesta taula hi pots veure els horaris d’aquest any del TALGO “Pau Casals”:

    Barcelona – Estació de França     20:15
    Figueres                                       22:20
    Cervera                                        22:40
    Torí – Porta Susa                         07:30
    Milà – Central                              09:05

    a) Quant dura el trajecte entre Barcelona i Figueres?
    b) Quan arriba el tren a Cervera
    c) Quant dura el trajecte entre Barcelona i Cervera?
    d) Quant dura el trajecte entre Torí i Milà
    e) Quant dura el trajecte entre Barcelona i Milà

    Escriu en forma complexa:
    530 s =     min     s        450 min =     h    min
    195 s =    min    s        1528 min =    h    min
    4327 s =    h    min      s    9.351 s =    h    min       s

    Multiplica i escriu la resposta en hores, minuts i segons:
    24 min     53 s
                     x 3


    Quantes hores té un any? I minuts ?

    martes, 3 de mayo de 2011

    l'apòstrof

    L’apòstrof de l’article

    •  L'apòstrof reflecteix en l'escriptura l'elisió d'un so en la llengua parlada.
    • El signe de l'apòstrof consisteix en una coma volada (') i no en un accent (´), com es posa de vegades i passa sovint inadvertit.

    EXEMPLES:
    l’avi, l’amic, l’anglès,...
    l’ungla, l’habitació, ...


      Norma general


    a) Els articles EL i EN
    - S’apostrofen sempre que van davant d’un mot que comença en vocal o (h).
    L’arc, N’August, N’Albert, l’aire, l’Ernest, l’estel, n’Isidre, l’home,  l’únic, l’u, l’ull

    - També els apostrofem si el mot següent no comença en vocal però n’hi pronunciem una:
    L’11, l’snack,     Dos quarts d’1,  l’Isnack

    b) Els articles LA i NA
    - Els apostrofem davant de vocal (precedida o no d’una h) excepte quan es tracta  d’una i o d’una u àtones:
    N’Adela, l’àvia, l’aigua, l’esperança, N’Elena, N’Elisenda, l’eina, l’Eugènia, l’illa, l’hora, l’ombra, l’ungla, l’única,

    - Sense apòstrof:: la unió, la humanitat, la intenció, la universitat, na Irene, na Isabel,

    No els apostrofem mai davant i, u, hi, hu àtones.

    - Per evitar confusions tampoc apostrofem:
    La ira, la asimetria, la una.

    lunes, 2 de mayo de 2011

    l'aparell digestiu

    Escriu on està situada cada part de l'aparell digestiu humà:

    • fetge
    • intestí prim
    • boca
    • pàncrees
    • esòfag
    • intestí gros
    • anus
    • estómac
    • glàndules salivals
    • faringe



    l'aparell digestiu TAC

    Activitat per saber com és l'aparell digestiu i el seu funcionament.



    Aparell digestiu. Exercicis

    1. Anomena dos aliments que portin:
    proteïnes :
    vitamines :
    glúcids (sucre) :
    grasses :
    calci :

    2. Col·loca els següents aliments en el grup adequat de la taula:
    pollastre, mongetes, mantega, poma, lluç, formatge, magdalena, raïm, llenties, iogurt, truita, enciam, patata
    • Làctics i derivats   
    • Fruites, verdures i hortalisses    
    • Carn, peix i ous    
    • Cereals, llegums i tubercles    
    • Olis i altres aliments molt greixosos   
    • Productes ensucrats i pastisseria
         
    3. Completa:
    Les ......................... serveixen per créixer i per reparar els teixit. Són abundants a la .................., al ....................., als ...................... i als llegums. Els  glúcids proporcionen  l´ ............................... necessària.
    Completa les frases següents:
    La .................................. consisteix en esmicolar i transformar els nutrients en substàncies més senzilles.
    Tres parells de ..................................  salivals fabriquen la .................................., que estova els aliments i comença a digerir-los.
    De la faringe, l’aliment segueix cap a .................................. i després a l’..................................
    Les glàndules digestives realitzen la digestió ................................. produint sucs .................................


    4. Defineix “digestió”:




    5. Dibuixa i posa el nom de tres dels òrgans que formen l’aparell digestiu humà:










    6. Digues si és veritat o mentida:

    • Les dents tenen la funció de triturar els aliments que ens entren per la boca.
    • L’intestí prim  és molt més llarg que l’intestí gros
    • L’intestí gros recull la part dels aliments que expulsarem fora del cos a través de l’anus..
    • Alimentar-se vol dir entrar aliment al cos.
    • Nodrir-se vol dir portar l’energia necessària al cos per poder sobreviure.

    7. El procés digestiu comença a la boca. Quins elements hi ha i quina funció tenen.?






    8. Explica què vol dir fer la digestió ..................................................................................

    .............................................................................................................................................

    ............................................................................................................................................

    9. Explica què és el procés anomenat “Digestió mecànica”
      
      
      
      


    10. Explica quina és la diferencia entre un aliment i un nutrient:
      
      
      
      

    11. Explica tot el que sàpigues sobre les proteïnes i posa dos exemples d’aliments rics en proteïnes:
      
      
      
      
      

    12. Indica a quina part del tub digestiu correspon cada funció:
    – Absorció dels nutrients: ....................................................
    – Digestió mecànica: ...........................................................
    – Pastar l’aliment: ................................................................
    – Formació dels excrements: ...............................................


    13. La digestió és el resultat de dues menes de processos; saps quins són? Escriu-ne els noms.

      
      
      
      


    14. Fes el dibuix de l'aparell digestiu  i respon:
    Pinta de groc les glàndules salivals, de blau la faringe, de vermell l'esòfag, de verd l'estómac, de marró el fetge, de rosa el pàncrees, de taronja l'intestí prim i de gris l'intestí gros.
    On comença i on acaba l'aparell digestiu? .....……………………..
    ..............................................................................................................

    15. Quines són les glàndules relacionades amb la digestió?
    ..............................................................................................................
    ................................................................................................................
    .......................................................................................................




    16. Què és important per tenir una alimentació sana.?





    17. Quins són els 4 aparells que intervenen en la nutrició?



    18. Quins sucs ens ajuden a digerir els aliments?
    A la boca:
    A l’estómac:
    A l'intestí prim:

    19. Relaciona amb fletxes:
    L’aliment entra per ...                                     ...l’anus
    L’ aliment que el cos no vol surt per...            ...forma una pasta
    A la boca l’aliment ...                                     ...la boca
    A l’estómac l’aliment ...                                  ...es tritura